Dieta o niskim IG

Dieta glikemiczna, opiera się głównie na zasadach indeksu glikemicznego (IG). Bierze się w niej pod uwagę ładunek glikemiczny, czyli kombinację indeksu glikemicznego oraz ilości węglowodanów obecną w danym pokarmie.

Co oznacza indeks glikemiczny? To wskaźnik, który określa wzrost poziomu cukru we krwi po dwóch godzinach od zjedzenia danego produktu. W diecie glikemicznej wartość kaloryczna produktów ma mniejsze znaczenie.

Kiedy indeks glikemiczny produktów węglowodanowych nie jest wysoki, nie dochodzi do dużych skoków w wydzielaniu insuliny. A to właśnie duże wahania w jej wydzielaniu przyspieszają odkładanie się tłuszczu w organizmie.

Zasady stosowania diety: 

  • około 40% kalorii powinno pochodzić z nieprzetworzonych węglowodanów złożonych, które występują głównie w formie pełnoziarnistej, np. chleb pełnoziarnisty, owsianka, musli czy brązowy ryż;
  • około 30% kalorii powinna pochodzić z chudych protein (ryby, drób, wołowina);
  • około 30% kalorii powinno pochodzić z takich tłuszczy jak: orzechy, ryby, awokado, oliwa z oliwek.

Najważniejszą zasadą jest oczywiście to, aby spożywane pokarmy miały możliwie niski indeks glikemiczny, na co wpływa również obróbka termiczna. Niektóre produkty podczas procesów termicznych uzyskują poziom IG przekraczający dopuszczalną normę. Przykładem jest marchew, kasza, makaron (ten najlepiej przyrządzać al dente), bób czy ziemniaki. Najzdrowszym sposobem przyrządzania posiłków jest gotowanie na parze lub grillowanie.

Klasyfikacja produktów:

  • produkty o niskim IG – poniżej 55 (jaja, ocet, awokado, hummus, ciecierzyca, czosnek, mąka sojowa, fasola, migdały, pesto, tofu);
  • produkty o średnim IG 55 – 70 (sok marchwiowy, morele suszone, chleb orkiszowy, śliwki suszone, sok żurawinowy);
  • produkty o wysokim IG – powyżej 70 (ziemniaki gotowane, miód, nutella, biała mąka, chipsy, biszkopty).

Kliknij na zdjęcie poniżej i poznaj inne produkty z naszej oferty: