Dieta wegańska

Weganizm to jedna z odmian wegetarianizmu, która zakłada wykluczenie z jadłospisu mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym jaj i nabiału.

Weganizm zakłada spożywanie produktów wyłącznie pochodzenia roślinnego. U podstawy piramidy żywieniowej wegan znajdują się produkty na bazie zbóż, takich jak: pszenica, ryż, żyto, proso, owies oraz owoce i warzywa. Środkowy poziom piramidy stanowią rośliny strączkowe, orzechy, grzyby, rośliny oleiste (siemię lniane, słonecznik, sezam i pestki dyni) i glony morskie. W tej grupie można znaleźć również zamienniki mleka krowiego czy koziego, tj. mleko roślinne – najczęściej sojowe lub ryżowe, a także sera, który można zastąpić tofu (serem twarogowym otrzymywanym z mleka sojowego). Na szczycie piramidy znajdują się produkty, których spożycie należy ograniczyć, ale nie wykluczyć, tj. cukier, miód (jeśli ktoś uznaje, że to nie jest produkt pochodzenia zwierzęcego) oraz kawa i herbata.

Ważny jest także sposób przygotowywania potraw. O ile to możliwe, najlepiej jeść produkty surowe. Dopuszczalne jest także gotowanie, ale należy pamiętać, że obróbka termiczna zmniejsza zawartość witamin
i składników mineralnych w pożywieniu.

Dieta wegańska zmniejsza ryzyko wystąpienia otyłości, nadciśnienia, chorób układu krążenia, cukrzycy (typu II), chorób nowotworowych (m.in. jelita grubego, sutka i płuc), kamicy żółciowej i pęcherzyka żółciowego, zaparć, hemoroidów oraz próchnicy zębów.

Niestety, nieprawidłowo skomponowana może doprowadzić do niedoborów energetycznych, a także wielu składników odżywczych: białka, witaminy B12, witaminy D, wapnia, żelaza i cynku. Zagrożenie stanowią także pozostałości środków ochrony roślin i nawozów. Źle zbilansowana dieta wegańska zwiększa ryzyko pojawienia się anemii, krzywicy, osteomalacji i osteoporozy, niedożywienia białkowego, zaburzeń neurologicznych, zaburzeń miesiączkowania, biegunek.

Nagłe przejście z tradycyjnego sposobu żywienia na weganizm nie jest wskazane. Należy stopniowo przyzwyczajać organizm do diety wegańskiej, tj. zacząć od powolnego zmniejszania ilości mięsa, a także słodyczy w menu na koszt warzyw i owoców. Należy także zmienić sposób przygotowywania potraw. W diecie wegańskiej należy ograniczyć smażenie. Polecane jest gotowanie i duszenie potraw.

Kliknij na zdjęcie poniżej, aby poznać produkty wegańskie z naszej oferty :